Mest efterfrågade svar
De senaste tilläggen
Travian Answers
Låt oss börja med din fråga
Sök genom att besvara frågor
För att hitta ett svar, välj en huvudkategori och sedan en underkategori tills svaret visas nedan. Om du inte hittar det svar du söker på egen hand, har du en möjlighet att kontakta oss på slutet.
Jag har en fråga om...
Sök via sökord
Du kan enkelt hitta ditt svar genom att att använda dig av sökord. T.ex: Du vill veta hur man river en byggnad? Skriv bara "riva" och se vilka svar där det ordet finns.
Sök via sidöversikt
Föredrar du söka via en vanlig sidöversikt som du känner igen från dina favoritwebbplatser? Inga problem alls, använd bara Answers sidöversikts-navigering för att hitta svaret.
Alliansbonusar
Kort beskrivning:
Spelare i alliansen kan donera råvaror för att låsa upp bonusar för alla alliansens medlemmar.Det finns fyra olika sorters bonusar med fem nivåer var. Varje nivå ökar gradvis bonusens effekt.
Nedan kan du se alla tillgängliga bonusar och deras effekter:
- Rekrytering: : Trupproduktionen i alla byggnader blir snabbare.
- Filosofi: Kulturpoäng genereras snabbare. (Fester i stadshuset påverkas inte).
- Metallurgi: Truppernas anfalls- och försvarspoäng ökas utöver uppgraderingarna i smedjan.
- Handel: Handelsmännen har större kapacitet.
Effekter
Effekten av varje bonus beror på dess nivå:
Nivå | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rekrytering | Filosofi | Metallurgi | Handel | |
Nivå 0 | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
Nivå 1 | 2 % | 4 % | 2 % | 30 % |
Nivå 2 | 4 % | 8 % | 4 % | 60 % |
Nivå 3 | 6 % | 12 % | 6 % | 90 % |
Nivå 4 | 8 % | 16 % | 8 % | 120 % |
Nivå 5 (max) | 10 % | 20 % | 10 % | 150 % |
Låsa upp bonusar
- Varje nivå kräver olika mängder råvaror för att låsas upp – ju högre nivå, desto fler råvaror behövs.
- Alla fyra bonusar har samma krav och tar lika lång tid att uppgradera.
- När spelarna har bidragit med den mängd råvaror som krävs kommer nedräkningen för nästa nivå att börja.Mängden råvaror och tiden som krävs beror på nivån.
- Det finns även en gräns för hur mycket råvaror en spelare kan bidra med varje dag. Denna gräns beror på nivån på alliansens mest utvecklade bonus.
- Det spelar ingen roll vilka råvaror som doneras.Endast den totala mängden räknas, inte råvarutypen.
- Råvaror kan inte doneras när nästa nivå håller på att låsas upp.
Tiden, gränserna och donationerna som krävs för varje nivå visas i tabellen nedan:
Nuvarande bonusnivå | Uppgraderingstid | Donationer som krävs | Donationsgräns |
Nivå 0 till nivå 1 | 24 timmar ( / serverhastigheten) | 2 400 000 råvaror | 300 000 råvaror (* serverhastigheten) |
Nivå 1 till nivå 2 | 48 timmar ( / serverhastigheten) | 19 200 000 råvaror | 400 000 råvaror (* serverhastigheten) |
Nivå 2 till Nivå 3 | 72 timmar ( / serverhastigheten) | 38 400 000 råvaror | 550 000 råvaror (* serverhastigheten) |
Nivå 3 till nivå 4 | 96 timmar ( / serverhastigheten) | 76 800 000 råvaror | 750 000 råvaror (* serverhastigheten) |
Nivå 4 till nivå 5 | 120 timmar ( / serverhastigheten) | 153 600 000 råvaror | 1 000 000 råvaror (* serverhastigheten) |
Från och med nivå 5 | --- (högsta nivå) | --- (högsta nivå) | --- (högsta nivå) |
För 3 Guld, kan du tredubbla din donation.En donation på 10 000 råvaror skulle då exempelvis räknas som 30 000. Du kan ändå inte överskrida din donationsgräns på detta sätt.
Viktiga detaljer
- Rekryteringsbonusen multipliceras med motsvarande effekt från hjälteföremål (Legosoldatens hjälm o.s.v.).
- Filosofibonusen omfattar endast de kulturpoäng som genereras av byggnader och hjältens hjälmar. Konstverk, fester och uppdragsbelöningar omfattas inte av alliansbonusen.
- Metallurgibonusen multipliceras med smedjeuppgraderingarna.
- Handelsbonusen multipliceras med effekten från handelskontoret. Exempel:
- Galliska handelsmäns kapacitet = 750
- Kapacitet med bonus på nivå 3: 750 * 1,6 = 1 200
- Kapacitet med bonus på nivå 3 och handelskontor på nivå 20: 750 * 1,6 * 3 = 3 600
När bonusen har låsts upp är den aktiv för alla alliansens medlemmar, med undantag för nya spelare:
Nuvarande bonusnivå | Tillgänglig för nya spelare |
Nivå 0 | omedelbart |
Nivå 1 | omedelbart |
Nivå 2 | efter 24 timmar ( / serverhastigheten) |
Nivå 3 | efter 48 timmar ( / serverhastigheten) |
Nivå 4 | efter 72 timmar ( / serverhastigheten) |
Nivå 5 | efter 96 timmar ( / serverhastigheten) |
Exempel:En allians på en server med hastighet x3 har en metallurgibonus på nivå 3. Nya spelare som går med i alliansen kommer att få en bonus för sina trupper 16 timmar (48/3) efter att de gått med i alliansen
Försvarspoäng
Kort beskrivning:
Det var tidigare byägaren som fick försvarspoängen, även om alla försvarande trupper var förstärkningar från andra spelare.Detta har nu ändrats så att försvarspoängen fördelas mellan alla försvarande spelare, baserat på vetekonsumtionen hos de försvarande trupperna som deltog.
Beräkningen av försvarspoäng demonstreras med exemplet nedan:
Spelare | Armé | Vetekonsumtion | Försvarspoäng tidigare | Försvarspoäng nu |
Spelare A (anfallare) |
1 200 klubbmän |
1 200 | - | - |
Spelare B (försvarare – byägare) |
1 000 falanxer |
1*1 000 = 1 000 | 1 200 | 300 (25 %) |
Spelare C (förstärkning 1) |
1 000 falanxer |
1*1 000 = 1 000 | 0 | 300 (25 %) |
Spelare D (förstärkning 2) |
1 000 paladiner |
2*1 000 = 2 000 | 0 | 600 (50 %) |
Som du ser får spelaren som förstärkte byn med 1 000 paladiner flest försvarspoäng.Detta innebär att aktiva försvarare som ofta förstärker andra spelare belönas mer än tidigare och har chansen att stiga till toppen av ranglistorna.
Hur mycket råvaror behöver doneras dagligen för att klara de dagliga uppdragen?
Antal byar | Råvaror per poäng | Total mängd råvaror för sex poäng på dagliga uppdrag |
<= 5 | 1000 | 6000 |
<= 10 | 5000 | 30000 |
<= 20 | 10000 | 60000 |
<= 30 | 20000 | 120000 |
<= 40 | 40000 | 240000 |
> 40 | 80000 | 480000 |